donderdag 11 augustus 2011

Rotterdam, what's new? deel 2

Met Hans Sonnenberg blik ik vooruit op het 50-jarig bestaan van Galerie Delta. Het laatste kwart daarvan heb ik bewust meegemaakt. Fijn weerzien met deze mohikaan. Zijn geheugen klapt open als ik verhaal over de zeereis naar Cornwall: vluchtende Engelsen voor Napoleon die met hun schepen door navigatiefouten op eigen rotsen kapot sloegen en afzonken naar de zeebodem. De rijke schatten die naderhand opgedoken zijn: keramiek, goud, zilver, edelstenen en de houten panelen die nu als bar dienst doen in de pubs... Hans gaat met Bas de kroeg in. Ik ga op huis aan voor een nieuw recept. `Bij Schmidt heb je 130 soorten vis en jij kiest daaruit rode mul…….?` Ik hoop dat Hans nog lang blijft.

Een weekend kent twee dagen.
Boijmans intrigeert. ‘De Collectie verrijkt’ is me bekend en kan ik links laten liggen. George Condo zag ik eerder dit jaar in New York. Een weerzien. De abstracten zijn sterker dan ik dacht dat ze al waren. Gisterenavond las ik het boek van Han Nefkens met een terugblik op 10 jaar H+F mecenaat. Nu de tentoonstelling als tastbaar bewijs van zijn daden. Geld kan op vele wijzen renderen. Deze inspireert en zet aan. Wombhouse (2004) van Atelier van Lieshout appeleert aan mijn vakantie. In vier weken tijd is de boot als een perfecte huls rond me heen gaan zitten. Nothing more, nothing less, nothing more needed.

Bij TENT en Witte de With heb ik vanaf alle etages steeds blikken op het pand van Emmo en Karmin. Ontzield. Hen niet meer te kunnen ontmoeten, kan me moeilijk concentreren op de tentoonstellingen. Ik steek de straat over. Binnen waart hun geest nog rond gevangen in de kunstwerken die rijen dik in plastic tegen de muren staan. Een gaat onder de arm met mij naar huis. Telg van nieuw bloed dat door de galerie stroomde, Bert Danckaert. Sterk werk. Een koop gesloten met een warme handdruk op Art Amsterdam. In stilte loop ik de Witte With af.

Life goes on. Ook Zic Zerp straalt energie. Een eendagstentoonstelling van Niels Smits van Burgst. Rake verf op doek. Zijn galerie heeft veel aanloop. Alle Jong is nieuw, ik vrees een aankoop. Rotterdam, what’s new? Veel.

1 opmerking:

  1. Wat een leuke bijdrage weer Alexander. Zie uit naar meer:) Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen