woensdag 8 juni 2011

Rotterdam: van ruiken tot proeven!















In 1987 zette ik mijn eerste voetstappen op Rotterdamse bodem. Geboren in Delft, getogen in dorpjes nabij Utrecht was het tijd voor een trek naar de grote stad. Opererend vanuit de periferie, trok ik mijn sporen de eerste maanden niet verder dan op de Erasmus Universiteit, RSV Laurentius en weer terug naar de Prins Alexanderpolder. Vice versa van grijs woonoord naar besloten studentenwereld met af en toe voorzichtige verkenningen in een voor mij gesloten stad. Ik was nog zo groen als gras, net zoals het Weena toen was….

Na een korte tussenstop op de Goudsesingel streek ik neer op de kruising Nieuwe Binnenweg - ’s Gravendijkwal. Kamer met Frans balkon boven Snackloket Japie. Goeie patat en ’s nachts om twee uur als eerste in de stad het AD. Altijd druk. Auto’s raasden half ondertunneld voorbij met uitlaatgassen neerslaand op het monumentale beton. Rotterdam-West ontgroende mij: rauwe straten met grandeur van weleer, schotels, hoertjes en junks. Andere levenswijzen. Trespa domineerde stadsrenovatie. Uit kelders rezen muffe dampen op, vooral na een forse regenbui op een broeierige dag. Full Moon en Sensi Smile, werelden op zich met dito publiek.

Het ware stadse leven in Rotterdam ontpopte zich verder toen ik naast mijn studie Bedrijfseconomie als bijverdienste administraties ging voeren voor middenstanders. Een kijkje achter de schermen van real life: een expanderende groenteboer met steeds meer filialen, van Crooswijk tot Noord, een ondergrondse bloemenhandelaar die kapot dreigde te gaan aan de verbouwing van metrostation Beurs, een cafebaas uit Spijkenisse en een nicht die goud geld verdiende met de toen ontluikende 06-lijnen. Het accountantskantoor, waar ik twee dagen in de week werkte, was gevestigd aan de Mathenesserlaan, een destijds donkere straat met veel kantoren en weinig leven.

Mijn culturele interesses beperkten zich tot cd’s kopen bij IT-records (helaas sinds vorig jaar gesloten!), literatuur bij Donner, af en toe een concert in Ahoy, Nighttown of Kuip, een enkele keer een film. Naar musea ging ik niet, met kunstenaars kwam ik niet in aanraking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten